Podpora slovenskej gastronómie: Šéfkuchári a odborníci súhlasia s platením poplatku za zaradenie do Michelin Guide

Autor: Lucia Peštová
Zdroj foto: reprofoto

Poplatok za zaradenie reštaurácií do prestížneho gastronomického sprievodcu Michelin Guide je podporovaný šéfkuchármi a osobnosťami z gastronomického priemyslu. Hoci reštaurácie v krajine potrebujú zlepšiť úroveň, odborníci sú presvedčení, že zaplatenie tohto poplatku môže pozitívne ovplyvniť kvalitu reštaurácií a prilákať viac cestovateľov. Výzvu na platenie poplatku podpísali hlavne ľudia z gastronomického a cestovného priemyslu, ktorí veria, že Slovensko má potenciál ponúknuť svetové gastronomické zážitky. Táto suma sa bude pohybovať niekde okolo 360.000€, ako u Slovincov. 

 

„Prezentácia reštaurácií krajiny je zároveň prezentáciou jej gastronómie a lokálnych špecifík či turistických atraktivít a kultúry, čím výrazne propaguje aktívny cestovný ruch,“ uvádzajú iniciátori výzvy.

„Podporí priamo aj nepriamo celé odvetie. Vytvorí lepšie pracovné miesta, väčší konkurenčný trh a tým vznikne aj viac kvalitnejších ľudí. Niekde sa to musí začať,“ hovorí šéfkuchár z reštaurácie Eck, Daniel Tilinger.

Odborníci priznávajú, že i keď Slovensko má potenciál na svetovú gastronomickú scénu, štandard mnohých reštaurácií je stále potrebné zlepšiť. Výzva na zaplatenie poplatku spolu s dôrazom na kvalitu reštaurácií môže podľa nich viesť k zvýšeniu gastronomickej prestíže Slovenska.

„Verím, že štandard reštaurácií by mal byť lepší, sme ešte chudobní na dobré prevádzky. Ale Michelin by to mohol zmeniť,“ dodáva uznávaný šéfkuchár Lukáš Hesko.

Šéfkuchár Grand hotelu River Park, Jaroslav Žídek, zdôrazňuje, že zaplatenie poplatku za zaradenie do Michelin Guide nesie so sebou dôležitý odkaz, hoci nezaručuje automatické získanie michelinských hviezd. „Ak sa objaví jedna, dve, budem to považovať za úspech,“ konštatuje.

Zavedenie poplatku za zaradenie reštaurácií do Michelin Guide je diskutovaným témou aj v iných krajinách. V Česku sa vláda rozhodla zaplatiť poplatok spoločnosti Michelin ako nástroj propagácie krajiny v zahraničí.