Karol Galek z Sas exkluzívne pre Vysokú hru, vyjadrenie k ŽSR: Štrajk by bol na mieste

Autor: Lucia Peštová
ZDROJ FOTO: FB Karol Galek

Expert na energetiku z tímu strany SaS Karol Galek sa exkluzívne vyjadril  pre Vysokú hru, na tému energetiky a ekologickosti železníc. ŽSR treba venovať viac pozornosti a investovať do nich. Železničné trate sú zanedbané. Treba konať. Lebo dôjde ku katastrofe. Slovensko prichádza o peniaze aj o príležitosti. Hrozí štrajk. 

Vlaky sú veľmi ekologická doprava a už 30 rokov sa zanedbávajú železnice, Slovensko tým prichádza o peniaze, nie sme ekologický, oplatia sa viac vlaky čo sa týka osobnej a nákladnej dopravy z hľadiska energetiky. Nákladný dopravcovia sa slovenským železniciam vyhýbajú, čo môže Slovensku hroziť?

Ja sám využívam vlakovú dopravu, tak často ako sa len dá,  som z východu, čiže jazdím pravidelne za rodinou. Čo sa týka osobnej dopravy, tak tam  vlaky či už IC, alebo rýchlik, podľa mňa fungujú relatívne dobre. Čo sa týka nákladnej dopravy nevýhodou je ekonomická nevýhodnosť v porovnaní s nákladnou dopravou. Pretože údržba práve týchto železníc je náročnejšia ako údržba jedného vozového parku. Teda bavíme sa o kamiónoch.

Slovensko prichádza o peniaze a aj o príležitosti.

Viem o tom, že tá rekonštrukcia, ktorá dnes prebieha, na tú rýchlosť 160km/hod už toto môže byť za pár rokov nedostatočné. Pamätám si rokovanie s mojimi poľskými kolegami, ktorý uprednostňovali severojužné železničné prepojenie, aby sa realizovalo cez Slovensko, ale ten koridor bude realizovaný hlavne cez Českú republiku. Kde už bola rekonštrukcia v posledných rokoch urobená. Tu Slovensko prichádza o nemalé finančné prostriedky z prepravy, ale aj o tie príležitosti.

Ako sme sa snažili na ministerstve hospodárstva ponúkať lokality novým investorom, ktoré boli v blízkosti železníc tak bol požadovaný vjazd z druhej strany. Pretože aj pre investorov, ktorý prichádzajú na Slovensko je tá zelená nálepka veľmi dôležitá, ale to sa nebavíme iba o automobiloch, ale o akomkoľvek priemysle a naozaj  znižovanie  záťaže by to malo byť nielen v oblasti výroby ale aj elektriny a energie ktorá poháňa tie vlaky a v prípade dopravy je zaťažujúcim druhom.

Treba železniciam ŽSR venovať viacej pozornosti.

Takže, za mňa železničná doprava určite áno, mali by sme nadviazať na tie incidenty, čo sa udiali v uplynulých týždňoch, ktoré sa odohrali, venovať väčšiu pozornosť,  budem sa snažiť určite tiež zaujímať o to, akým spôsobom vieme v tomto smere niečo urobiť aj my ako hospodársky výbor, ktorý má pod palcom aj dopravu.  Bolo tam niekoľko zákonov v poslednej dobe v súvislosti s dopravou.  Týkalo sa to osobnej prepravy.

Boli uprednostňované dokončenia diaľničných koridorov, bol by som rád, aby rovnaká pozornosť bola venovaná železničnej preprave.

Rokovalo sa za okrúhlym stolom a neúspešne, takže padlo tam aj slovíčko štrajk zo strany odborového zväzu

Je to asi na mieste, štrajkovať. Železnice sú dlhodobo poddimenzované, dokonca by som to prirovnal k situácii, ktorá je dnes v nemocniciach. Mňa osobne mrzí, že nie je viac ľudí, ktorý sa vedia na železničnú dopravu spoľahnúť. Dokonca boli niektoré trasy obmedzené. Ako Saska sme  v minulom období a stále to presadzujeme, bola to jedna z našich priorít.

Otvorenie nových tratí región Horná Nitra

Čo sa týka otvorenia regiónu Hornej Nitry, sme hovorili o takzvanom Jaguar exprese, ktorý by pomerne jednoduchou rekonštrukciou  trate, elektrifikáciou, alebo nastavenie vodíkového vlaku, ktorý sa tou trasou aj prešiel, zabezpečili otvorenie obojstrannej, obojsmernej zamestnanosti, to znamená, že na Hornú Nitru by mohli prísť nový investori a nový zamestnanci, tak by sa aj región otvoril turizmu, ale aj ľudia z okolia Prievidze by sa ľahko dostali do Nitry, a to nie len do Jaguaru, ale ku ktorémukoľvek inému zamestnávateľovi.

A práve tam sme to celé stavali na tej železnici, pretože Horná Nitra je svojim spôsobom veľmi uzatvorená, keď si teraz vezmete, ako je dopravné napojenie, čo sa týka ciest. Včera sme tam boli na poslaneckom prieskume, bohužiaľ bolo to skloňované s nešťastím v Novákoch, ktoré sa udialo 4 hodiny po tom či sme odišli, ale my sme videli tú dopravnú situáciu na Trenčín, tú tepnu, je to proste neprimerane zaťažené a  obchvat v Prievidzi proste mešká, železnica by pomohla neskutočným spôsobom. Dnes tam tá železnica funguje, ale dostať sa z Prievidze do Nitry trvá dve hodiny. Čo je nemysliteľné.

ŽSR by masla byť prioritou, treba investovať

Myslím si, že železničná preprava by mala byť určite prioritou, mali by byť rekonštruované jednotlivé trasy, malo by byť investované nielen  do osobnej ale aj nákladnej dopravy.

Neviem koľko peňazí na rozpočte je  fokusovaných na plán obnovy, ale tu by mal byť kladený oveľa väčší dôraz, pretože to sú peniaze, ktoré sú pomerne rýchlo k dispozícii. Samotná investícia a realizácia to nie je na dva mesiace, ale je to na dlhodobejšie plánovanie. Sa bavíme o infraštruktúre a líniových stavbách, ale na druhej strane, prečo tie najvypuklejšie projekty najlepšie pripravované projekty nefinancovať a nerealizovať z týchto prostriedkov.

Nemal by to byť problém peňazí, ale je to tým, že u nás mnohé procesy meškajú sú tam rôzne zdržania, či už je to posudzovanie. My sami si častokrát kladieme prekážky, lebo chceme byť pápežskejší ako samotný pápež, pritom sa znevýhodňujeme voči zahraničiu. Keby mnohé z týchto vecí boli finančne podchytené, zrealizované ešte pred krízou, nemyslím covid, ale samotnú ekonomickú a energetickú krízu, tak by mohli byť prostriedky omnoho efektívnejšie využité. Pretože všetky služby išli hore. Bavíme sa o stavebných materiáloch, dreve, cemente, proste všetko. A to čo nás pred krízou stálo milión, tak teraz stojí dva milióny.