Jozef Chovanec (OAVD) exkluzívne pre VH k navýšeniu poplatku za železničnej cesty: Kompenzáciu 22,5 miliónu eur znížili o 7,5 milióna. Bez oznámenia!

Autor: Lucia Peštová
Zdroj foto: FB OAVD

Slovenské ministerstvo dopravy navrhuje podstatne navýšiť poplatok za užívanie železničnej dopravnej cesty. Dopravné firmy na Slovensku by mali ročne zaplatiť o 7,5 milióna eur naviac. Zníženie podpory z 22,5 milióna eur na 15 miliónov eur, čo je nárast vo výške 33%. Exkluzívne na túto tému sa redakcii Vysoká hra vyjadril Jozef Chovanec predseda republikovej rady, Odborovej asociácie výpravcov a dopravcov SR. 

 

 

Ministerstvo dopravy navrhuje upraviť poplatok za užívanie železničnej dopravnej cesty. Dopravné firmy na Slovensku by mali ročne zaplatiť o 7,5 milióna eur naviac. Čo si myslíte o tom, že aký dopad bude mať takéto navýšenie na železničný trh na Slovensku? Nepovedie to podľa Vás k tomu, že železničná doprava na Slovensku bude obchádzaná? Môže sa doprava presunúť cez Poľsko alebo Maďarsko? 

Určite áno bude to mať dopad na Slovenskú železnicu. Tento materiál mám od včera večera, ale cestujem, čiže nemám ho preštudovaný, ešte som ho nevidel, ale viem o tom. O 7,5 milióna eur sa ide znižovať príspevok. Dopravcovia chystajú list ministrovi dopravy, ktorý by to mal zastaviť. Pretože za okrúhlym stolom bolo povedané, že poplatok za dopravnú cestu sa nebude zvyšovať. A kompenzácia vo výške 22,5 milióna eur mala zostať.

 

Hovoríte, že chystáte napísať list ministrovi na túto tému? Čo bude jeho obsahom? 

Určite áno, teraz sme požiadali pána ministra o stretnutie a včera nám prišla odpoveď, že stretnutie sa má uskutočniť až v auguste, čo sa mi zdá dosť neskoro. Zajtra mám rokovanie s pánom Kašom a na rokovaní a určite sa dohodneme, že štátnemu tajomníkovi ministerstva dopravy pánovi Kmeťovi sa budúci týždeň budeme snažiť vysvetliť, aby sme túto tému doriešili. Nie je to systémové a myslím si, že je to krok späť.

 

Prekvapil Vás postup Ministerstva dopravy?

Hovorím skôr za seba. Budeme sa musieť dohodnúť a stanoviť spoločný postup. Pretože za guľatým stolom bolo povedané, že peniaze sú na tento rok vyčlenené a o týždeň sa dozvieme, že nastal nejaký obrat, zmena, bez toho, aby niekto niečo povedal.

 

Keby k tomu došlo, aké si myslíte, že by to mohlo mať negatívne dopady? Myslíte si že slovenské firmy môžu zostať konkurencieschopné oproti zahraničným spoločnostiam?

V dnešnej dobe každý jeden súkromný prepravca si preráta koľko stojí tá dopravná cesta, jedna vec je cena. A druhá vec je rýchlosť. Ak nie sme konkurencieschopný voči susedným železniciam smerom od severu na juh a naopak a od východu na západ a naopak, určite si budú vyberať rýchlejšie a lacnejšie trasy.

 

Dá sa povedať, že by to mohlo výrazne zaťažiť slovenských dopravcov, takéto navýšenie poplatku? 

Neviem či by to zaťažilo, lebo v podstate na tento rok bol ten poplatok určený vo výške 22,5 miliardy eur. A zníženie o 7,5 milióna eur je dosť. Neviem to sa budete musieť pýtať pána šéfa AROSu, aký je tam rozptyl toho navýšenia. 7,5 milióna nie je malý peniaz na to, aby im to nespravilo škrt cez rozpočet, aby nemuseli navyšovať voči zákazníkom. V podstate oni nebudú konkurencieschopný voči ostatným krajinám a nezískajú zákazníkov na prevoz tovaru po Slovensku.

 

Myslíte si, že v konečnom dôsledku sa to môže dotknúť i samotných platov, znižovania platov v železničnom sektore, ba dokonca môže dôjsť k prepúšťaniu? Myslíte si, že by to mohlo zájsť až tak ďaleko? 

Tažko povedať v rámci železníc a železničnej spoločnosti asi nie, nebude sa to dotýkať prepúšťania, pretože máme určité predpisy, ktoré sa musia plniť. Je ťažké povedať ako sa zachovajú dopravcovia. Veľmi veľa dopravcov využíva rušňovodičov Cargo a zo spoločnosti Slovensko. V podstate, neviem koľko ich majú zazmluvnených na TTP. Skôr nie.

 

A čo sa týka samotných investícií? Myslíte si, že by tam mohlo vzniknúť nejaké obmedzenie? Napr. nákupu nových lokomotív, vagónov?  

Toto je v podstate o nákladnom dopravcovi, takže sa to týka Cargo, ktoré nie  je limitované a musí si na seba zarobiť. Určite ich to ovplyvní, budú musieť robiť opatrenia na to, aby vykryli všetky záväzky, či už voči zamestnancom, voči bankám, voči komukoľvek. Pretože oni nemajú nárok na peniaze zo štátneho rozpočtu, ani s európskych fondov. Takže, pokiaľ sa bude jednať o nákladnú dopravu, tak najviac to zasiahne Cargo. V rámci Slovenska 70% nákladnej dopravy  zabezpečuje Železničná spoločnosť Cargo. V podstate z tých 22,5 milióna, oni odčerpajú v rámci dopravnej cesty najviac a tým pádom prídu o najviac peňazí. Tam to bude určite problém, ak to prejde. Cargo, tým že má naštartované určité veci na budúci rok, nejaké inovácie v rámci opráv a podobných vecí. Nie som až tak etablovaný na Cargo, aby som dokázal povedať čo a ako. Zajtra by sme mali byť na rokovaní, ak generálny riaditeľ Cargo pán Gono nezrušil poradu. A budem sa ho na toto pýtať. Dnes Vám na to neviem odpovedať.