Štátny podnik zakúpi štyri lietadlá L-39NG na výcvik vojenských pilotov. Orbán ďakuje a posiela kľúčenku s obrázkom Putina, odpovedá analytik Mikulecký

Autor: Redakce

V stredu vláda vzala na vedomie informáciu, že štátny podnik LOM Praha zakúpi štyri cvičné lietadlá L-39NG od spoločnosti Aero Vodochody pre svoje letové výcvikové stredisko v Pardubiciach. Cena, vrátane pozáručnej podpory, je 2,1 miliardy Kč. Ak má CLV naďalej fungovať a byť schopný vycvičiť pilotov pre české letectvo, nepochybne potrebuje nové lietadlá, pretože tie existujúce sú na hranici svojej životnosti. Nákup L-39NG však predchádzajúca vláda v roku 2019 odmietla.

Nasledoval dlhý certifikačný proces a cenová prestrelka. A predovšetkým: spoločnosť Aero Vodochody niekoľkokrát zmenila majiteľov. Maďarskí finančníci blízki premiérovi Orbánovi vždy zohrávali významnú úlohu v týchto zmenách, a to nielen prostredníctvom neho, ale aj s väzbami na Rusko. Nákup L-39NG bez tendra prekvapil vojenský analytik Milan Mikulecký, ktorý vláde na svojom twitterovom účte ostro vyčítal.

„Predpokladaná hodnota zákazky bude 2,1 miliardy Kč, z čoho 1,3 miliardy Kč bude na obstaranie vlastných lietadiel. Zvyšok ceny bude potom pozostávať zo súvisiacich produktov a služieb a najmä pozáručnej podpory, ktorej cena je garantovaná do roku 2028,“ cituje CTK hovorcu MV Jiřího Táborského a dodáva, že cenu overuje odborník. Ministerka obrany Jana Černochová uviedla, že kúpa bola dobrým rozhodnutím: „Týmto spôsobom štátny podnik vyjadruje svoju podporu českému priemyslu, ktorý je pre našu ekonomiku veľmi dôležitý. Finančné prostriedky, ktoré míňame ako rezort, potrebujeme investovať aj tam, kde sa nám vrátia, čo je v českom priemysle,“ povedala pre Český rozhlas.

Termín „český priemysel“ je tu však určitým problémom, pretože Aero Vodochody dnes patrí 80% maďarskej spoločnosti SI 13 Aero Zrt, ktorej majoritným vlastníkom je Zsolt Hernádi. Tento podiel kúpil od Kristófa Szalaya-Bobrovniczkého, ktorý dostal pôžičku od maďarskej rozvojovej banky – potom sa stal vedúcim maďarského ministerstva obrany, ktoré tiež zvažuje alebo rozhoduje o kúpe L-39NG. Menšinový podiel v spoločnosti Aero Vodochody vlastní skupina Omnipol, ktorá ho získala od predchádzajúceho vlastníka, skupiny Penta.

Obchodné väzby na Rusko a politické a osobné väzby na Viktora Orbána a Rusko Veľmi ústretový postoj maďarského premiéra sa pravdepodobne skrýva za veľmi ostrým vyhlásením renomovaného vojenského analytika a bývalého poradcu ministra obrany Milana Mikuleckého, ktorý na svojom twitterovom účte napísal: „Vláda kupuje cvičné lietadlá bez tendra a stále sa tým bude chváliť. Viktor Orbán ďakuje a posiela kľúčenku s obrázkom V.V. Putina“ – a zdieľal obrázok lietadla, na ktorom vládnuca ODS hovorí, že kupuje lietadlá L-39NG od spoločnosti Aero Vodochody pre našich pilotov.

Osobitné zázemie dlhodobej snahy o predaj tohto typu lietadla Centru leteckého výcviku, resp. štátnemu podniku LOM, viedlo k pozoruhodnej prestrelke už na jar 2021, keď počas parlamentných interpelácií vtedajší podpredseda KsčM požiadal vtedajšieho ministra obrany o vyplatenie záloh spoločnosti Aero Vodochody, na čo vtedajší podpredseda Výboru obrany a dnešný minister zahraničných vecí pirátov Jan Lipavský okamžite odpovedal:  „Je to naozaj prejav úplného cynizmu, čo tu ukázal podpredseda Poslaneckej snemovne Vojtěch Filip. Pre muža, ktorého politická strana sa prepadla a uistila sa, že si z rozpočtu armády vezme mínus 10 miliárd dolárov, aby plakal nad tým, ako je možné, že sa neobstaráva nové vybavenie. Ide o nahé lobovanie. Považujete za dôstojné byť reklamným maskotom omnipolu? Dokonca som na internete videl, že ste sa nechali odfotografovať v maske L-39NG pred centrálou KSČM. Nechutný cynizmus.“

V čase veľmi prudko sa zhoršujúceho bezpečnostného prostredia spoločnosť založená ministerstvom nakupuje sofistikované vojenské vybavenie od v podstate maďarskej spoločnosti, ktorá za menej ako dva roky trikrát zmenila maďarského väčšinového vlastníka. Súčasný maďarský minister obrany Szalay-Bobrovniczky a donedávna väčšinový vlastník spoločnosti Aero Vodochody obchodovali okrem iného s ruskou štátnou spoločnosťou Tansmashholding, zatiaľ čo správanie maďarskej vlády v súvislosti s vojnou na Ukrajine možno nazvať inak, ale jasne vyhradené voči Kyjevu. Naopak, Viktor Orbán sa snaží vyjednať s vojnovým zločincom Putinom špeciálne a priaznivejšie podmienky pre Maďarsko, aby mohlo prijímať plyn, ako sú podmienky jeho spojencov v NATO a EÚ.

V rámci tejto konštalácie vláda buduje budúcnosť výcviku českých vojenských pilotov na produkt maďarskej spoločnosti a pošle peniaze českých daňových poplatníkov do Maďarska bez výberového konania. Milan Mikulecký na túto záležitosť dôrazne upozornil, ale následne svoj tweet vymazal. Môžeme len špekulovať, komu sa nepáčilo jeho vyhlásenie, alebo prečo vláda, ktorá inak pevne stojí za Ukrajinou a podporuje ju v jej vojenskom a politickom boji s Ruskom, zároveň uzatvára významné dohody s posledným členským štátom EÚ spriazneným s Ruskom. Rozsah, v akom ide o bezpečnostné riziko, musia posúdiť tajné služby.

Zdroj: redakcia

Zdroj foto: Wikipedia