Minister Naď utiekol pred kľúčovými otázkami. Staneme sa svedkami netransparentnosti za 1,7 miliard eur na Ministerstve obrany?

Spoločnosť Konštrukta-Defence, člen štátnej skupiny DMD Group z Dubnice nad Váhom, sa bude podieľať na výrobe fínskych kolesových bojových obrnených vozidiel 8 x 8 Patria pre Ozbrojené sily (OS) SR. Na výrobe vozidiel budú participovať aj ďalšie slovenské zbrojárske spoločnosti. Vo štvrtok o tom informoval minister obrany SR Jaroslav Naď (OĽaNO). 

Zmluvu o obstaraní kolesových bojových obrnených vozidiel uzatvorí podľa neho vláda SR s Fínskom. Rezort obrany odštartoval sériu rokovaní s fínskou spoločnosťou Patria, ale aj so slovenskými zbrojárskymi firmami. 

„Termín podpísania zmlúv medzi oboma vládami, medzi ministerstvom obrany a spoločnosťou Patria, ako aj zmluvy medzi Patriou s Konštrukta-Defence je do konca septembra. Rokovania prebiehajú veľmi dobre, vyzerá to tak, že kontrakty podpíšeme už v júli,“ priblížil minister. 

Ako dodal, do ôsmich mesiacov po podpísaní zmlúv prídu z Fínska prvé sanitné vozidlá a do 12 mesiacov prvé bojové vozidlá. Prvé vozidlá vyrobia kompletne vo Fínsku aj za účasti zamestnancov slovenských zbrojárskych spoločností. 

 

Dnes sme sa zúčastnili na tlačovej konferencii ministra Naďa, aby sme mali istotu, že sa k nemu naše otázky dostanú. Naď sa odmietol vyjadriť k otázkam a môžeme povedať, že jednoducho pred našou redaktorkou utiekol.

Minister Naď však už v dlhšom časovom horizonte neodpovedá na otázky našej readakcie, môžeme povedažť, že sa im vyhýba. Dodnes nie sú známe mená 60 expertov, ktorí na štúdii uskutočniteľnosti údajne pracovali, respektíve verejnosť ani nevie, či sa zhodli jednohlasne. Minister sa rovnako nevyjadruje k otázkam, ako sa Ministerstvo obrany vysporiadalo alebo možno ešte len vysporiada s pripomienkami z pripomienkového konania k štúdii uskutočniteľnosti, ktoré dodal aj šéf jeho poslaneckého klubu, súčasný minister financií Igor Matovič.  Proti samotnej štúdii  uskutočniteľnosti bolo vznesených 54 pripomienok a z toho 39 bolo zásadných. 

Autori štúdie tvrdia, že v konkurenčnej ponuke z Českej republiky neboli vo vozidle integrované komunikačné a informačné systémy velenia a riadenia. Tieto tvrdenia výrobca kategoricky odmietol a uviedol, že je možné ich veľmi jednoducho vyvrátiť fotografickou dokumentáciou. Na základe aj týchto skutočností je možné teda predpokaldať, že by štúdia bola spracovaná účelovo, aby obhájila výber len jednej konkrétnej ponuky, a to fínskej.