Spolok na Železnicu: Prieskum dokázal, že politické strany ignorujú Železničnú dopravu. Pozor na nezmysly a nesplnené sľuby

Autor: Lucia Peštová
Zdroj foto: Lucia Peštová

Na včerajšej tlačovej konferencii organizovanej Nadáciou Spolok Na Železnicu  v bratislavskom hoteli Lindner, boli zverejnené výsledky predvolebného prieskumu medzi politickými stranami, ktorý sa zameriaval na postoj kandidujúcich politických strán k otázkam železničnej dopravy.  Výsledky poukazujú na to, že strany neprinášajú dostatočné riešenia pre slovenské železnice.

 

Podľa tlačovej hovorkyne Nadácie Spolok na Železnicu, Dariny Željazkovovej, sa pohľad na politické strany z hľadiska prínosu pre železničnú dopravu líši. Odporúčali voľbu strán, ktoré vykazovali záujem o železničnú dopravu, a to konkrétne SMER-SD, KDH, Republika a Sme rodina. Strany HLAS-SD, Progresívneho Slovenska a SaS mali nejednoznačné výsledky. Naopak, stranu OĽANO neodporučili, keďže dostala najhoršie hodnotenie v prieskume, čo naznačuje ich nezáujem o túto problematiku.

Nadácia Spolok Na Železnicu poslala kandidujúcim stranám detailný dotazník, v ktorom sa pýtala na ich stanoviská a záväzky v oblasti železničnej dopravy. Dotazník sa zameral na témy ako výstavba dopravnej infraštruktúry, ceny za železničnú dopravnú cestu, podpora pre jednotlivé vozňové zásielky a investície do vozového parku.

Všetky strany vyjadrili záväzok podporovať železničnú dopravu prostredníctvom dvoch kľúčových opatrení: stabilizácie cien za železničnú dopravnú cestu a zavedenia podpory pre jednotlivé vozňové zásielky. Darina Željazkovová zdôraznila, že tieto nástroje by mali byť implementované nezávisle od toho, aká vláda bude v budúcnosti, aby sa naplnili predvolebné sľuby voličom.

Jednotlivé vozňové zásielky (tzv. JVZ) predstavujú systém prepravy železničných nákladov, pri ktorom si zákazníci kupujú prepravu tovaru v osobitných vagónoch. Každý vagón je následne individuálne pripojovaný a odpojovaný na rôznych železničných staniciach. Tento spôsob prepravy je priamym konkurentom kamiónovej dopravy, najmä v regionálnej doprave, a môže pomôcť zmierniť preplnenosť slovenských ciest a diaľnic. Odborníci uvádzajú, že pomocou tohto systému by bolo možné presunúť až jeden milión jázd kamiónov ročne.

Avšak nie je jednotný názor na nutnosť investícií do nových lokomotív a vagónov. Aj keď väčšina strán súhlasí s potrebou takýchto investícií, niektoré ich podmieňujú dokončením infraštruktúry alebo transformáciou spoločnosti ZSSK CARGO. Odborník Nadácie Spolok Na Železnicu, Rudolf Jurík, zdôraznil, že investície do nových vozidiel by nemali byť obmedzené a manažment štátnych firiem by mal mať voľnú ruku pri takýchto investíciách, ak získajú zákazky.

Strana OĽANO dostala najhoršie hodnotenie v prieskume. Počas volebného obdobia zablokovala investície do železničnej infraštruktúry a výrazne znížila finančnú podporu železnice. Darina Željazkovová to označila za klamanie voličov a vyjadrila obavy o ich skutočné zámery v tejto oblasti.

Privatizácia spoločnosti ZSSK CARGO sa ukázala ako jedna z progresívnych tém predvolebnej kampane. Strana SaS má tento návrh v programe a strana KDH ho vníma pozitívne. Rudolf Jurík poznamenal, že privatizácia štátneho nákladného dopravcu môže byť prospešným krokom do budúcnosti, čo by prinieslo súkromný kapitál a nový potenciál rastu, a tento trend je už viditeľný v západnej Európe.

Záverom je, že Nadácia Spolok Na Železnicu usiluje o predchádzanie dopravným kolapsom na Slovensku a snaží sa presunúť prepravu tovaru z kamiónovej dopravy na železničnú nákladnú dopravu. Upozorňuje na dlhodobú stagnáciu železničnej dopravy na Slovensku, pri ktorej sa v súčasnosti prepravuje menej ako 19 % z celkového objemu dopravy, čím krajina výrazne zaostáva za okolitými krajinami aj za celou Európou.